Turystyka to 15 procent zachodniopomorskiego PKB. Samorząd województwa wspiera przedsiębiorców z branży i promuje atrakcje Pomorza Zachodniego.
Turystyka jako jedna z regionalnych specjalizacji generuje znaczące wpływy do budżetu województwa. Magnesem przyciągającym gości, z kraju i zagranicy, są piękne plaże, czyste powietrze, nowoczesna baza noclegowa, doskonałe warunki wypoczynku, bogata oferta uzdrowisk w Świnoujściu, Kamieniu Pomorskim, Kołobrzegu, Połczynie Zdroju i Dąbkach.
Pomorze Zachodnie to jeden z najatrakcyjniejszych turystycznie regionów Polski. Jego potencjał budują walory środowiska naturalnego, w tym 185 kilometrów wybrzeża, ale też nowoczesna infrastruktura i efektywne działania promocyjne. Turystów tak samo skutecznie przyciągają szerokie plaże Świnoujścia i urokliwe akweny Pojezierza Drawskiego, jak np. rozwój sieci tras rowerowych czy szlaku żeglarskiego.
- Naszym atutem jest położenie, woda, zieleń, czyste powietrze. I staramy się te naturalne zasoby mądrze wykorzystywać. Z troską o środowisko, jakość życia mieszkańców, bezpieczeństwo i wygodę turystów – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – Na zachodniopomorskim wybrzeżu, od Świnoujścia po Jarosławiec, odpoczywają setki tysięcy wczasowiczów. Ale nie tylko w miejscowościach nadmorskich są znakomite warunki do wypoczynku, rekreacji, uprawiania sportów. Wielu gości wraca na Pomorze Zachodniego co sezon, a nawet kilka razy w roku. To znaczy, że czują się tu dobrze.
Zachodniopomorskie doceniają osoby planujące urlop na rowerze lub w kajaku, jak i miłośnicy SPA i luksusowych hoteli. Pojezierza zapraszają wędkarzy i amatorów sportów wodnych. Nad Bałtyk coraz liczniej zjeżdżają miłośnicy wind- i kitesurfingu. Jedną z najbardziej popularnych dyscyplin jest żeglarstwo, które staje się coraz bardziej dostępne zarówno dla turystów krajowych, jak i zagranicznych. Rozwój szlaku żeglarskiego w obszarze Zalewu Szczecińskiego i okolic, rewitalizacja przystani, zagospodarowanie ich otoczenia, organizowanie wydarzeń dla fanów yachtingu – konsekwencja w tego typu działaniach zwiększy atrakcyjność regionu.
Odbić się po pandemii
Pomorze Zachodnie od lat notowało systematyczny wzrost ruchu turystycznego (ok. 4 procent rocznie). Niestety, przez pandemię COVID-19 i związane z nią obostrzenia rozwój branży został zahamowany i dopiero od kilku tygodni w hotelarstwie, gastronomii i innych usługach zauważalne jest wyraźne ożywienie. Prognozy przed wakacjami są optymistyczne. Chodzi jednak nie tylko o to, by wykorzystać szczyt sezonu letniego, ale również podjąć nowe wyzwania, wzbogacić ofertę.
Analiza tendencji rozwojowych sektora turystyki wskazuje, że szansą dla wzrostu jej znaczenia w zachodniopomorskiej gospodarce jest również przyrost bazy noclegowej o wysokim standardzie, skierowanie ruchu turystów z pasa nadmorskiego do wewnątrz regionu oraz podejmowanie działań przyczyniających się do sukcesywnego zmniejszania zjawiska sezonowości.
Jak istotne jest wydłużenie sezonu, pozyskiwanie nowych klientów, dywersyfikowanie źródeł przychodów, zwiększenie odporności na kryzysy pokazują statystyki dotyczące wykorzystania bazy noclegowej w roku pandemii. Wprowadzane w 2020 obostrzenia dotyczące przemieszczania się osób oraz ograniczenia działalności związanej z prowadzeniem usług hotelarskich spowodowały znaczny spadek liczby osób korzystających z hoteli, pensjonatów i innych tego typu obiektów. W 2019 roku na Pomorzu Zachodnim udzielono ponad 16 milionów noclegów, a w ubiegłym roku niespełna 10 mln (9.947.125, spadek o 38,1%). Spadek frekwencji turystów zagranicznych był jeszcze wyraźniejszy: 49,6 proc. Nieco ponad 2 mln noclegów, przy 4 mln w roku 2019.
Pomorze Zachodnie nadal liderem
Znaczny spadek liczby udzielonych noclegów w obiektach zbiorowego zakwaterowania w Polsce z podziałem na województwa w 2020 roku nie spowodował jednak zmian w turystycznym rankingu - Pomorze Zachodnie nadal zajmuje pierwsze miejsce (od 2012 r.). Warto przy tym, zauważyć, że zmniejszyły się różnice między województwami w liczbie udzielanych noclegów. A Zachodniopomorskie wyjątkowo mocno odczuło brak turystów zagranicznych, w tym kuracjuszy, uczestników turnusów rehabilitacyjnych. Przede wszystkim z Niemiec.
Generujące największy ruch turystyczny gminy nadmorskie, jak np. Świnoujście czy Kołobrzeg są również uzdrowiskami, w których rozwija się potężna baza szeroko rozumianej turystyki regeneracyjnej, a także usług dodatkowych – od gastronomicznych po przewodnickie. Możliwość skorzystania z dodatkowych atrakcji, jakie oferowane są przez lokalne przedsiębiorstwa ma zdecydowany wpływ na ogólną wartość samych pobytów. Wyraźny spadek liczby gości oznacza radykalny spadek dochodów. Zatem problemy firm i ich pracowników. Czasami – zawieszenie lub nawet zakończenie działalności.
Pandemiczny rok był szczególnie trudny dla Świnoujścia, gdzie obcokrajowcy stanowią 25-30 procent kuracjuszy i wczasowiczów (średnia dla województwa to ok. 14 proc.). Nic dziwnego, że w tym nadbałtyckim kurorcie z entuzjazmem przyjęto ponowne otwarcie granicy i znoszenie kolejnych obostrzeń.
- Zamknięcie granic było dotkliwe dla mieszkańców i przedsiębiorców z całego regionu. Branża turystyczna, uzdrowiska szczególnie to odczuły. Mając jednak na uwadze renomę naszych ośrodków i wieloletnią współpracę z zagranicznymi klientami, zakładamy, że dość szybko wrócimy do stanu sprzed pandemii – komentuje Olgierd Geblewicz. – Oczywiście, będzie to zależało od sytuacji epidemicznej, liczby zaszczepionych, tak zwanej odporności populacyjnej – dodaje marszałek województwa.
Samorząd wspiera branżę turystyczną
Aby zwiększyć ruch turystyczny w obecnej sytuacji gminy turystyczne zwiększają nacisk na przygotowywanie i dostosowanie odpowiednich ofert dla klientów krajowych, którzy są aktualnie głównymi odbiorcami usług w regionie. Promocja odbywa się za pomocą tradycyjnych kanałów informacyjnych oraz z wykorzystaniem kampanii reklamowych w internecie, w tym w social mediach.
Realizowana przez Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego kampania „Pomorze Zachodnie Twój Klimat” ma na celu wsparcie lokalnych przedsiębiorców działających w branżach tak charakterystycznych dla regionu jak m.in. turystyka. Wspomniana kampania wizerunkowo-promocyjna to seria spotów, emitowanych w telewizji oraz mediach społecznościowych, prezentujących walory i potencjał zachodniopomorskiej gospodarki. Kreując działania promocyjne, skupiono się na różnych kategoriach odbiorców - przede wszystkim na lokalnych MMŚP oraz końcowych klientach, którzy zachęceni tym, co zobaczą, chętnie skorzystają z produktów lub usług zachodniopomorskich przedsiębiorców. Nie zapomniano również o potencjalnych inwestorach, którzy dzięki prezentowanym materiałom promocyjnym będą mogli zapoznać się z potencjałem regionu.
Zadanie jest finansowane ze środków UE- EFRR w ramach działania 1.14 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020 pod nazwą „Wzmocnienie pozycji regionalnej gospodarki, Pomorze Zachodnie - Ster na innowacje”.
Źródło: serwis prasowy Urzędu Marszałkowskiego